sunnuntai 11. maaliskuuta 2018

Klassinen reaktio

Viimeiset kaksi viikkoa olen ollut sellaisen flunssan kourissa, ettei mikään viruksen numero- tai kirjainkoodi riitä määrittämään ärsytystä, kun voimat eivät vain meinaa palautua, nenä vuotaa,  kurkkua kaihertaa ja yskittää... Ehdin käymään lääkärissäkin, kun olin ihan varma, että viruksen jäljiltä jossakin on pakko olla bakteeritulehdus, kun tauti ei meinaakaan mennä ohi. Ei siellä tietenkään löytynyt mitään. Käteen resepti nenäsuihketta, yskänlääkettä, särkylääkettä ja mitä nyt siihen sitten vielä muuta kirjoitetaankaan, kun ei mitään kuitenkaan voida tehdä. 

Lääkäri oli muutama viikko aiemmin ottanut pitkän listan verran verikokeita muusta syystä. Keuhkojen kuuntelun, korvien ja nielun tarkistuksen jälkeen, hän sitten tietokoneeltaan näytti nekin tulokset. Kaikki oli muuten loistavasti, mutta gluteenin vasta-aineet hurjasti koholla. Lääkärin ehdotus: vatsan tähystys ja käynti ravintoterapeutilla gluteenittoman ruokavalion aloitukseksi. Siinä kohtaa sattuikin sitten niin klassinen reaktio, että jos ei asia olisi ottanut niin paljon päähän, niin olisin voinut naureskella itselleni. Vastasin lääkärille, että ei voi olla totta, että sellasta löytyi, kun ei mulla nyt ole aikaa eikä energiaa mennä mihinkään lisätutkimuksiin tai ohjauksiin. Lääkäri katsoi hiukan pitkään ja sanoi kirjoittavansa muistiin, että lähettää mut kesällä tähystykseen ja kysyi sitten, mitä mulla on ravintoterapeuttia vastaan... Flunssaväsyneenä ja yllättyneenä koko gluteenijutusta mun vastaukset ei vielä tästäkään kysymyksestä yhtään parantuneet ja sanoin, että ei mulla ole mitään sitä vastaan, mutta en mä nyt jaksa ajatellakaan mennä sellaselle, kun mulla on ihan liikaa kaikkea muutakin tekemistä. 

Klassinen keissi: Potilas yllättyy niin pahasti, että kieltäytyy ottamasta vastaan huonoja uutisia.

Pari päivää kun kotona mietin tuota asiaa, niin tajusin tietysti, että pakkohan se on hoitaa järjestykseen hiukan nopeammin. Täytyy pyytää ne lähetteet. Menen tietysti mihin käsketään ja aloitan ilman muuta ruokavalion, jos asia varmistuu. Mutta aika paha, että flunssa teettää tuollastakin sekoilua, hah! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti